Δραστηριότητες και χρήση τους

Κάποιες δραστηριότητες και τι προάγουν
Κατά καιρούς, ασχολούμενη με γνωστικά αντικείμενα που ήθελα να διαπραγματευτώ στην τάξη, εφηύρα δραστηριότητες που βοήθησαν τα παιδιά να αντιληφθούν κάποιες έννοιες. Τις δραστηριότητες αυτές θα ήθελα να μοιραστώ, προτού δημοσιευτούν, μαζί σας.

  • Μια δραστηριότητα που προάγει Μαθηματικές έννοιες αρκετά πολύπλοκες, αλλά και αρκετά λειτουργική είναι η συνταγή της πλαστελίνης μας.
    Η πλαστελίνη που κατασκευάζουμε είναι πιο μαλακή από του εμπορίου, μπορούμε να της δώσουμε το χρώμα που θέλουμε(εκτός από σκούρα χρώματα, λόγω του αλευριού, που τα μετατρέπει πάντα σε ανοιχτόχρωμα), και διατηρείται σε ταπεράκι για πολύ καιρό.























Παρακάτω εικονίζεται μια συνταγή ενός παιδιού που μου ζήτησε να γράψω τα υλικά, αφού ο ίδιος είχε απεικονίσει τη διαδικασία(συνταγή). Πολλές φορές , τα παιδιά, παίρνουν τη συνταγή στο σπίτι για να φτιάξουν πλαστελίνη με τη μαμά.























Μια δραστηριότητα που μαθαίνει στα παιδιά να ερευνούν είναι: Να βρουν από ποιο γράμμα αρχίζουν τα ονόματα των πιο πολλών παιδιών της τάξης.
Τα παιδιά βρίσκουν το όνομά τους σε μια λίστα με τα ονόματα της τάξης , το κόβουν με το ψαλίδι προσεκτικά και το βάζουν κάτω από το γράμμα που αρχίζει το όνομά τους. Αν λέγεται ένα παιδί Γιώργος, για παράδειγμα, βάζει το όνομά του κάτω από το γράμμα Γ, στο τέλος καταγράφουμε ποιο είναι το γράμμα από το οποίο αρχίζουν τα πιο πολλά ονόματα, και βλέπουμε αν όλοι συμφωνούμε. Δεν έχει σημασία αν συμφωνούμε, αλλά η διαδικασία.
Ακολουθεί μια εργασία παιδιού:

 

ομοιοκαταληξία
  • Μετά τη φωνητική επίγνωση φτιάχνουμε ποιήματα με ομοιοκαταληξίες. Μια άσκηση ομοιοκαταληξίας για να αρχίσουμε ήταν η εξής: Αφού έχουμε διαβάσει ποιήματα και ιστοριούλες και είδαμε ότι τα ποιήματα είναι αυτά που έχουν μελωδικότητα, φτιάχνουμε έναν πίνακα με λέξεις που ομοιοκαταληκτούν ανά δυο .























Βλέπουμε όλοι μαζί ποιες λέξεις ομοιοκαταληκτούν και φτιάχνουμε ποιηματάκια με αυτές:

Ανέβηκα στη σκάλα και έπιασα τη μπάλα
Έβαλα το φλιτζάνι μέσα στο τηγάνι , κλπ.

Μοίρασμα του κύκλου

 

Μια μέρα που θέλαμε να παραγγείλουμε πίτσα συζητάμε για το τι μας αρέσει να έχει μια πίτσα. Η διαδικασία είναι περίπλοκη γιατί θέλουμε να μοιράσουμε τις πίτσες, αλλά  είναι και αγαπημένη .
Τα παιδιά ζωγραφίζουν την πίτσα που τους αρέσει και αποφασίζουν με ποιους θα τη μοιράσουν. Θέλουμε να τη μοιράσουν δίκαια και γι’ αυτό προσπαθούμε να την χαράξουμε στο χαρτί σε όσα κομμάτια θέλουμε. Είναι μια διαδικασία που θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε την ώρα και πως απεικονίζεται, αργότερα(λόγω του 1/2, 1/4 κλπ).
Πιο κάτω απεικονίζεται η πίτσα της Σωτηρίας που τη μοίρασε με τρεις φίλες της:

Επίσκεψη στη λαϊκή
Μια βόλτα στη λαϊκή είναι μια ευκαιρία για πολλές συζητήσεις. Μερικές από τις ερωτήσεις είναι: τι προϊόντα κυκλοφορούν; ποια λείπουν από τους πάγκους και γιατί; Ποια προϊόντα εμφανίζονται άλλεςεποχές ; που καλλιεργούνται; Από πού έρχονται οι μπανάνες και τις έχουμε πάντα στη λαϊκή;
Για να προκύψουν αυτές οι ερωτήσεις και να έχουμε κάποια έρευνα κατανάλωσης, συντάσσω έναν κατάλογο με προϊόντα της λαϊκής που υπάρχουν την εποχή της επίσκεψης και προϊόντα που δεν υπάρχουν.


























Τα παιδιά έχουν από έναν κατάλογο, σαν αυτό της φωτογραφίας επάνω, και σημειώνουν τι είδαν στη λαϊκή από τη λίστα, βάζουν μια κουκίδα σε αυτά που είδαν και όταν πάμε πίσω στο σχολείο σημειώνουν τι έχουν δει και το χρωματίζουν ανάλογα, όποιος θέλει φυσικά.

  • Χάρτες: Φτιάχνουμε το χάρτη της αυλής μας. Βγαίνουμε έξω, και φτιάχνουμε τα διάφορα παιχνίδια, τα δέντρα και ό,τι άλλο θεωρούμε απαραίτητο. Τα παιδιά βγαίνουν και συνεργάζονται με τους φίλους τους ή αν έχω παιδιά που θα μπορούσαν να αποθαρρυνθούν τα βάζω με παιδιά που είναι ικανά στην ζωγραφική. Παίρνουμε τους χάρτες και ανά δύο βάζουμε ένα σημαδάκι σε ένα σημείο. Εκεί πάει το ένα παιδί από την ομάδα και τοποθετεί μια σοκολάτα. Το άλλο παιδί πηγαίνει με το χάρτη (με την κουκίδα) να βρει τη σοκολάτα(σοκολάτα διπλή (με δυο κομμάτια), και μόλις τη βρει τη μοιράζονται. Είναι ένα παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού, με δικό τους χάρτη.
    Σας παραθέτω τον χάρτη της Νικόλ.



  • Διαδρομμή σχολείου σπιτιού. Μαθαίνουμε τη γειτονιά μας, και αφού τη δούμε στο χάρτη της πόλης την περπατήσουμε, πάμε λαϊκή, στα καταστήματα, σε μανάβικα, σε κρεοπωλεία, κλπ., καλούνται τα παιδιά να φτιάξουν τη διαδρομή σχολείου σπιτιού. Ο χάρτης που έφτιαξε η Ελπίδα, εκτίθεται παρακάτω.

























  • Η Μαρία έφτιαξε τον χάρτη από ένα παραμύθι, στο οποίο η χελώνα για να μην την ενοχλούν συνέχεια για το που βρίσκονται τα σπιτάκια διάφορων ζώων φτιάχνει έναν χάρτη και τον κρεμάει στην πόρτα της. Ο χάρτης δεν υπήρχε στο βιβλίο, αλλά όλοι μας προσπαθήσαμε, εδώ βλέπουμε την προσπάθεια της Μαρίας.











Και άπειρες άλλες δραστηριότητες ανάλογα με το θέμα που πραγματευόμαστε και το στόχο που θέλουμε να επιτύχουμε.
Τα παραδείγματα είναι από διάφορες τάξεις μου, σε νηπιαγωγεία διάφορων περιοχών της Αθήνας. Μερικές από τις δραστηριότητες είναι δημοσιευμένες σε βιβλία μου, άλλες θα δημοσιευθούν σύντομα.

Χαρά Ρεντζέλου, νηπιαγωγός

No comments:

Post a Comment