Οργάνωση χώρουΟ τρόπος που είναι οργανωμένος ο χώρος του νηπιαγωγείου , κατά τη γνώμη μου είναι πολύ ισχυρός παράγοντας μάθησης και διαπραγμάτευσης συναισθημάτων. Πρέπει να είναι ένας παράγοντας προώθησης της μάθησης και της δημιουργικότητας του παιδιού, καθώς και της συναισθηματικής του ασφάλειας.
Ο τρόπος που αντιμετωπίζω το θέμα αυτό είναι ο εξής:
Σταθεροί χώροι αναφοράς και λειτουργία τους:
Η γωνιά συζήτησης, αν χρησιμοποιηθεί, όπως συνηθιζόταν, για να ανακοινώνει το κάθε παιδί πως πέρασε, τότε μπορεί να χάσει το περιεχόμενό της. Ακούν με τις ώρες όλα τα παιδιά να μιλούν για ασήμαντα και σημαντικά γεγονότα χωρίς να ξέρουν που να σταματήσουν. Νομίζω ότι ανακοινώσεις τέτοιου είδους πρέπει να γίνονται ατομικά, δηλαδή, στις ελεύθερες δραστηριότητες. Να ξέρουν τα παιδιά ότι η νηπιαγωγός είναι διαθέσιμη για κουβεντούλα, είτε μόνη με το παιδί, είτε με μια μικρή παρεούλα, να συζητήσουν είτε ό,τι θέλουν τα παιδιά είτε αν ξέρει η νηπιαγωγός ότι κάτι χαρακτηριστικό συνέβη, να προκαλέσει τη συζήτηση, και όποιος θέλει συμμετέχει οι άλλοι ασχολούνται με τα δικά τους.
Η γωνιά συζήτησης είναι κυρίως για να σκεφτούμε όλοι μαζί, να αποφασίσουμε για ζητήματα, να αξιολογήσουμε εργασίες να βρούμε λύσεις για προβλήματα, να προτείνουμε πράγματα.
Κατά περίπτωση, όταν είναι να διαπραγματευτούμε κάποιο θέμα που μπορεί να προκύψει από μια εμπειρία ενός παιδιού και ενδιαφέρει και τα άλλα παιδιά, να το συζητήσουμε. Φυσικά και δεν θεωρώ ότι αυτά αποτελούν αρχές, απλά κατέληξα, μετά από χρόνια πειραματισμών, ότι λειτουργεί καλύτερα, αλλά προτάσεις από συναδέλφους είναι περισσότερο από ευπρόσδεκτες.
Γωνιά αυτοεξυπηρέτησης:

Ο χώρος όπου υπάρχει νερό σε κανάτα και τα παιδιά κάθε πρωί τοποθετούν τα ποτηράκια τους. Κάθε παιδί που διψά προκαλείται να αυτοεξυπηρετείται, όποτε διψά πίνει νερό, προσέχοντας μη χύσει το νερό. Αν το χύσει υπάρχουν σε μια γωνιά δίπλα στη βρύση σφουγγαρίστρα και φαράσι για να τακτοποιούν τις διάφορες ζημιές που τυχόν κάνουν.
Στο γραφείο υπάρχουν:
+μεγεθυντικός φακός
+σελοτέϊπ
+ κυάλια
+μαρκαδόροι, και άλλα υλικά που μπορούν να χρησιμοποιούν τα παιδιά.
Σε ράφια χαμηλά υπάρχουν:
+χαρτί
+μαρκαδόροι
+ξυλομπογιές
+παστέλ (βαζάκια με διάφορα χρώματα), πινέλα διάφορου πλάτους
+χαρτί για καβαλέτο
+χαρτιά γλασέ , κομμένα σε μικρά κομμάτια, γκοφρέ, χαρτόνια σε Α4 διάφορα χρώματα , πανάκια διάφορα σε σχήματα και μεγέθη για κολλάζ
+ό,τι χρειάζονται τα παιδιά για να δημιουργήσουν
Σε ράφια χαμηλά:
+επιτραπέζια παιχνίδια
+χωριστά τα εύκολα χωριστά τα δύσκολα
+τα καινούργια (γιατί κάθε τόσο προστίθενται νέα παιχνίδια, με τους κανόνες τους), η δικιά μου μέθοδος εισαγωγής επιτραπέζιων είναι να παίζω τα νέα παιχνίδια με μια ή δυο ομάδες παιδιών και μετά να τα αφήνω για επιλογή, αλλά πάντα τα παιδιά που τα παίζουν να ξέρουν τους κανόνες με τη διαδικασία του παιχνιδιού. Σταδιακά τα παιδιά προσθέτουν κανόνες για δυσκολία και τα μαθαίνουν και σε άλλα ή μικρότερα παιδιά.
Σε χαμηλά ράφια:

+γάζες διάφορων χρωμάτων κυρίως πράσινα, μπλε, κόκκινα, να αναπαριστούν φυσικά φαινόμενα.
+κορδέλες, διαφόρων χρωμάτων με τα χερούλια τους(συνήθως τα βάζω σε μαραγκό με πιαστράκι να είναι εύκολο να τα χειρίζονται και να παίζουν μόνα τους, δημιουργώντας χορογραφίες)
+σακουλάκια ισορροπίας
Βιβλιοθήκη:

+Βιβλία που έχουμε διαβάσει
+Βιβλία που έχουμε φτιάξει
+Μια γωνίτσα που κάθονται για να «διαβάζουν», ό,τι έχουμε διαβάσει στη γωνιά συζήτησης, να παράγουν ουσιαστικά, δημιουργώντας δικά τους σενάρια, τροποποιημένα ή και τα σενάρια των ίδιων των βιβλίων, που έχουμε διαβάσει, κοιτώντας τις εικόνες.
Γωνιές απασχόλησης
Δεν πιστεύω ότι οι γωνιές απασχόλησης πρέπει να είναι σταθερές, πρέπει να αντικατοπτρίζουν τα εκάστοτε ενδιαφέροντα των παιδιών και να συμμετέχουν στη δημιουργία τους. Άλλωστε δεν υπάρχει χώρος για πολλές γωνιές απασχόλησης, στα περισσότερα νηπιαγωγεία.
Οι γωνιές απασχόλησης αλλάζουν κατά καιρούς λαμβάνοντας υπόψη τόσο τα ενδιαφέροντα των παιδιών (περιστασιακά ή σταθερά), όσο και τις πολιτισμικές συνήθειές τους. Πρέπει επίσης να λαμβάνουμε υπόψη πως μπορούμε να τις εκμεταλλευτούμε μαθησιακά, τι δηλαδή ευκαιρίες προσφέρουν για Μαθηματικές ή γλωσσικές ή ευκαιρίες κοινωνικοποίησης, γενικά.
Έχουμε μια γωνιά που τροποποιούμε, στην αρχή της χρονιάς την κάνουμε κουκλόσπιτο, με κουζινικά, μωρό κλπ., μια γωνιά που παραπέμπει στο σπίτι και βοηθά στην κοινωνικοποίηση, δίνει δε άπειρες ευκαιρίες για επαφή των παιδιών μεταξύ τους, μια γωνιά που βοηθά τα δειλά παιδιά να γνωριστούν καθώς και τα αλλοδαπά να γνωριστούν και να εξασκηθούν στην ελληνική γλώσσα, αυτό αποτελεί ένα παράδειγμα, αφήνεται στη δική μας δικαιοδοσία τι θα επιλέξουμε.
Γωνιά - ιατρείο: Παρουσιάζει πολλές ευκαιρίες για να παίξουν συμβολικό παιχνίδι , να εξοικειωθούν με την έννοια του ιατρείου, να αποκτήσουν τη συνήθεια να επισκέπτονται το γιατρό χωρίς να φοβούνται τη διαδικασία. Διάφορες συνήθειες παλιές σύγχρονες όσον αφορά την ιατρική παροχή υπηρεσιών.
Καφενείο: Προωθεί κάλλιστα Μαθηματικές έννοιες, όπως τόσα όσα, ένα για κάθε ένα. Τόσα για τον καθένα, κλπ. Επιπλέον είναι ένα πολιτισμικό στοιχείο κοινό στη χώρα μας και στις γειτονικές χώρες.
Ταβέρνα, κομμωτήριο και χίλιες δυο γωνιές που τα παιδιά θα ενδιαφερθούν και θα βοηθήσουν, με τη συμβολή και γονιών, στο στήσιμό τους.
Ενδεικτικά χρησιμοποίησα κάποιες ιδέες για τις γωνιές απασχόλησης.
Ο τρόπος που αντιμετωπίζω το θέμα αυτό είναι ο εξής:
Σταθεροί χώροι αναφοράς και λειτουργία τους:
Η γωνιά συζήτησης, αν χρησιμοποιηθεί, όπως συνηθιζόταν, για να ανακοινώνει το κάθε παιδί πως πέρασε, τότε μπορεί να χάσει το περιεχόμενό της. Ακούν με τις ώρες όλα τα παιδιά να μιλούν για ασήμαντα και σημαντικά γεγονότα χωρίς να ξέρουν που να σταματήσουν. Νομίζω ότι ανακοινώσεις τέτοιου είδους πρέπει να γίνονται ατομικά, δηλαδή, στις ελεύθερες δραστηριότητες. Να ξέρουν τα παιδιά ότι η νηπιαγωγός είναι διαθέσιμη για κουβεντούλα, είτε μόνη με το παιδί, είτε με μια μικρή παρεούλα, να συζητήσουν είτε ό,τι θέλουν τα παιδιά είτε αν ξέρει η νηπιαγωγός ότι κάτι χαρακτηριστικό συνέβη, να προκαλέσει τη συζήτηση, και όποιος θέλει συμμετέχει οι άλλοι ασχολούνται με τα δικά τους.
Η γωνιά συζήτησης είναι κυρίως για να σκεφτούμε όλοι μαζί, να αποφασίσουμε για ζητήματα, να αξιολογήσουμε εργασίες να βρούμε λύσεις για προβλήματα, να προτείνουμε πράγματα.
Κατά περίπτωση, όταν είναι να διαπραγματευτούμε κάποιο θέμα που μπορεί να προκύψει από μια εμπειρία ενός παιδιού και ενδιαφέρει και τα άλλα παιδιά, να το συζητήσουμε. Φυσικά και δεν θεωρώ ότι αυτά αποτελούν αρχές, απλά κατέληξα, μετά από χρόνια πειραματισμών, ότι λειτουργεί καλύτερα, αλλά προτάσεις από συναδέλφους είναι περισσότερο από ευπρόσδεκτες.
Γωνιά αυτοεξυπηρέτησης:

Ο χώρος όπου υπάρχει νερό σε κανάτα και τα παιδιά κάθε πρωί τοποθετούν τα ποτηράκια τους. Κάθε παιδί που διψά προκαλείται να αυτοεξυπηρετείται, όποτε διψά πίνει νερό, προσέχοντας μη χύσει το νερό. Αν το χύσει υπάρχουν σε μια γωνιά δίπλα στη βρύση σφουγγαρίστρα και φαράσι για να τακτοποιούν τις διάφορες ζημιές που τυχόν κάνουν.
Στο γραφείο υπάρχουν:
+μεγεθυντικός φακός
+σελοτέϊπ
+ κυάλια
+μαρκαδόροι, και άλλα υλικά που μπορούν να χρησιμοποιούν τα παιδιά.
Σε ράφια χαμηλά υπάρχουν:
+χαρτί
+μαρκαδόροι
+ξυλομπογιές
+παστέλ (βαζάκια με διάφορα χρώματα), πινέλα διάφορου πλάτους
+χαρτί για καβαλέτο
+χαρτιά γλασέ , κομμένα σε μικρά κομμάτια, γκοφρέ, χαρτόνια σε Α4 διάφορα χρώματα , πανάκια διάφορα σε σχήματα και μεγέθη για κολλάζ
+ό,τι χρειάζονται τα παιδιά για να δημιουργήσουν
Σε ράφια χαμηλά:
+επιτραπέζια παιχνίδια
+χωριστά τα εύκολα χωριστά τα δύσκολα
+τα καινούργια (γιατί κάθε τόσο προστίθενται νέα παιχνίδια, με τους κανόνες τους), η δικιά μου μέθοδος εισαγωγής επιτραπέζιων είναι να παίζω τα νέα παιχνίδια με μια ή δυο ομάδες παιδιών και μετά να τα αφήνω για επιλογή, αλλά πάντα τα παιδιά που τα παίζουν να ξέρουν τους κανόνες με τη διαδικασία του παιχνιδιού. Σταδιακά τα παιδιά προσθέτουν κανόνες για δυσκολία και τα μαθαίνουν και σε άλλα ή μικρότερα παιδιά.
Σε χαμηλά ράφια:

+γάζες διάφορων χρωμάτων κυρίως πράσινα, μπλε, κόκκινα, να αναπαριστούν φυσικά φαινόμενα.
+κορδέλες, διαφόρων χρωμάτων με τα χερούλια τους(συνήθως τα βάζω σε μαραγκό με πιαστράκι να είναι εύκολο να τα χειρίζονται και να παίζουν μόνα τους, δημιουργώντας χορογραφίες)
+σακουλάκια ισορροπίας
Βιβλιοθήκη:

+Βιβλία που έχουμε διαβάσει
+Βιβλία που έχουμε φτιάξει
+Μια γωνίτσα που κάθονται για να «διαβάζουν», ό,τι έχουμε διαβάσει στη γωνιά συζήτησης, να παράγουν ουσιαστικά, δημιουργώντας δικά τους σενάρια, τροποποιημένα ή και τα σενάρια των ίδιων των βιβλίων, που έχουμε διαβάσει, κοιτώντας τις εικόνες.
Γωνιές απασχόλησης
Δεν πιστεύω ότι οι γωνιές απασχόλησης πρέπει να είναι σταθερές, πρέπει να αντικατοπτρίζουν τα εκάστοτε ενδιαφέροντα των παιδιών και να συμμετέχουν στη δημιουργία τους. Άλλωστε δεν υπάρχει χώρος για πολλές γωνιές απασχόλησης, στα περισσότερα νηπιαγωγεία.
Οι γωνιές απασχόλησης αλλάζουν κατά καιρούς λαμβάνοντας υπόψη τόσο τα ενδιαφέροντα των παιδιών (περιστασιακά ή σταθερά), όσο και τις πολιτισμικές συνήθειές τους. Πρέπει επίσης να λαμβάνουμε υπόψη πως μπορούμε να τις εκμεταλλευτούμε μαθησιακά, τι δηλαδή ευκαιρίες προσφέρουν για Μαθηματικές ή γλωσσικές ή ευκαιρίες κοινωνικοποίησης, γενικά.
Έχουμε μια γωνιά που τροποποιούμε, στην αρχή της χρονιάς την κάνουμε κουκλόσπιτο, με κουζινικά, μωρό κλπ., μια γωνιά που παραπέμπει στο σπίτι και βοηθά στην κοινωνικοποίηση, δίνει δε άπειρες ευκαιρίες για επαφή των παιδιών μεταξύ τους, μια γωνιά που βοηθά τα δειλά παιδιά να γνωριστούν καθώς και τα αλλοδαπά να γνωριστούν και να εξασκηθούν στην ελληνική γλώσσα, αυτό αποτελεί ένα παράδειγμα, αφήνεται στη δική μας δικαιοδοσία τι θα επιλέξουμε.
Γωνιά - ιατρείο: Παρουσιάζει πολλές ευκαιρίες για να παίξουν συμβολικό παιχνίδι , να εξοικειωθούν με την έννοια του ιατρείου, να αποκτήσουν τη συνήθεια να επισκέπτονται το γιατρό χωρίς να φοβούνται τη διαδικασία. Διάφορες συνήθειες παλιές σύγχρονες όσον αφορά την ιατρική παροχή υπηρεσιών.
Καφενείο: Προωθεί κάλλιστα Μαθηματικές έννοιες, όπως τόσα όσα, ένα για κάθε ένα. Τόσα για τον καθένα, κλπ. Επιπλέον είναι ένα πολιτισμικό στοιχείο κοινό στη χώρα μας και στις γειτονικές χώρες.
Ταβέρνα, κομμωτήριο και χίλιες δυο γωνιές που τα παιδιά θα ενδιαφερθούν και θα βοηθήσουν, με τη συμβολή και γονιών, στο στήσιμό τους.
Ενδεικτικά χρησιμοποίησα κάποιες ιδέες για τις γωνιές απασχόλησης.
No comments:
Post a Comment